תמונה ראשית אגסים - מתנה מהאלים

אגסים - מתנה מהאלים

האגס תורבת כבר לפני 3000 שנים, אבל יש המשערים כי ההיסטוריה שלו הולכת אחורה אפילו עד לתקופת האבן. לא משנה מה מקורו- מה שבטוח כי האגס קיבל הרבה כבוד במהלך השנים: מהומרוס שנתן להם את הכינוי " מתנת האלים" באודסיאה, ועד לחצר לואי ה 14 שם האגס נחשב למזון מותרות. היום, כבר לא פרי מותרות, האגס נמצא בשווקים כמעט לאורך כל השנה.

בואו וניתן לו את הכבוד הראוי לו גם מבחינה בריאותית:

האגס מלא בבריאות - אינו מכיל כולסטרול, נתרן או שומן רווי, הינו עשיר
בסיבים תזונתיים , מקור טוב לויטמין C ומספק כמות טובה של אשלגן
ואנטיאוקסידנטים . ומכיל רק כ- 50 קלוריות לאגס בינוני .

מהינקות ועד לגיל השלישי האגס טוב לכולם

לתינוקות - האגס מצויין כמזון ראשוני , מכיוון שאינו גורם לתופעות אלרגיות . לילדים - כתחליף לקינוח מתוק, כפרי לדרך או לארוחת 10 .
לנשים ולגברים - עשיר בסיבים תזונתיים ואנטיאוקסידנטים ומסייע במניעה של סרטן השד, מחלות לב וסכרת .
לגיל השלישי- האגסים מסדירים את פעילות המעיים ומונעים עצירות .

סיבים תזונתיים

הסיבים התזונתים שבאגס עושים הרבה יותר מאשר מניעת עצירות והסדרת פעילות המעיים. מכיוון שמרבית הסיבים התזונתיים באגס הינם סיבים מסיסים , המסייעים להורדת רמות הכולסטרול ולכן לירידה בסיכון למחלות לב. באוניברסיטת הווארד במחקר על 40,000 גברים, נמצא כי צריכה גבוהה של סיבים תזונתיים גרמה לירידה של 40% בסיכון למחלות לב וסכרת בהשוואה לצריכה נמוכה של סיבים תזונתיים.
לסיבים תזונתיים מפירות כמו האגס השפעות מטיבות רבות, מחקר אחרון שעקב במשך 8 שנים אחרי למעלה מ 51,000 נשים בגיל המעבר מצא ירידה כי צריכה גבוהה של סיבים תזונתיים מפירות הורידה את הסיכון לסרטן שד ב34%.
פירות עשירים בסיבים תזונתיים - אגסים ,תפוחים, תאנים, תמרים, ושזיפים.

ויטמין C

ויטמין המסיס במים, בני אדם לא יכולים ליצרו בעצמם ולכן צריכים לקבלו מן המזון , ויטמין C חיוני לתהליכים רבים בגוף מבניית רקמת החיבור ויצירת הורמונים ועד לפעילותו כאנטיאוקסידנט יעיל ( נוגד חמצון) .הבולם את התגובה החימצונית הנגרמת מהרדיקלים החופשיים ולכן מונעת או מעכבת את הנזק לתאים ולרקמות. ירקות ופירות מהוים מקור טוב לויטמין C , וביניהם האגס .
על פי משרד החקלאות האמריקאי ( USDA)- מומלץ לאכול כל יום 5-9 מנות ירקות ופירות - שילוב האגס בתפריט היומי יסייע להגיע להמלצה זו.

הגנה מרדיקלים חופשיים

האגסים מכילים פיטוכימיקלים - רכיבים טבעיים המצויים בפירות ובירקות בעלי תכונות אנטיאוקסידנטיות (תפקידם העיקרי לנטרל פעילות מזיקה של רדיקלים חופשיים) הרדיקלים החופשיים הם מולקולות מחמצנות, שקיימות בגוף האדם באופן טבעי ובלתי מזיק. אולם הן מצטברות גם כתוצר לוואי של תהליכים פיזיולוגיים כמו חילוף חומרים ונמצאות גם בגורמים סביבתיים כמו אוויר מזוהם, פסולת רעילה ועשן סיגריות. הרדיקלים החופשיים מכבידים על המערכת החיסונית: הם תוקפים את רקמות הגוף ופוגעים בתאים, מובילים להתפתחותן של מחלות כרוניות וקשורים לתהליכי הזדקנות.
האנטיאוקסידנטים באגסים מסייעים בהאטת תהליכי הזקנות בגוף ובמח.

פרי היפואלרגני

יחסית לפירות אחרים , האגס לא גורם לתגובות אלרגיות ולכן מתאים כפרי בטוח להתחלה של מזון מוצק אצל תינוקות.

רפואה עממית

לא רק הומרוס , גם ברפואה העממית ייחסו לאגס תועלות בריאותיות רבות : מטיפול באלרגיות ובעיות בעור, ועד להקלה על שיעול, הוצאת ליחה ולטיפול בעצירות.
ברפואה הסינית האגס נחשב מקרר- ולכן טוב להורדת חום : דרך טובה להורדת חום מהירה- הינה לשתות כוס מיץ אגסים.

כיצד לבחור ולאחסן אגסים

מכיון שאגסים נוטים להתקלל מהר כאשר הם בשלים, מרבית האגסים בחנויות אינם בשלים ודרושים מס' ימים להבשלתם.
חפשו את האגסים המוצקים, אך לא קשים מדי , בעלי קליפה חלקה וללא חבלות. את האגסים יש לשמור בטמפ' חדר על מנת שיבשילו. לאחר ההבשלה מומלץ לשמור את אגסים בקירור. אם רוצים להשהות את הבשלת האגסים ניתן לעטוף אותם בשקית נייר חומה.

כיצד להנות מאגסים?

בכדי לקבל את כמות האוקסידנטים הגבוהה ביותר מומלץ לאכול את האגסים כאשר הם בשלים לגמרי.
רצוי לאכול אגסים בקליפתם , קליפת האגס עשירה בסיבים תזונתיים, החשובים לפעילות תקינה של מערכת העיכול.
אגסים מתחמצנים במהירות לאחר שחותכים אותים ומשחימים, ניתן למנוע השחמה זו ע"י הוספה של מיץ לימון/תפוזים.

עוד נגיסה- כיצד לשלב את האגס במהלך היום

לארוחת הבוקר-תוספת פרוסות אגס למנת היוגורט עם הגרנולה
לארוחת ביניים- הפתרון האידאלי -פרי עסיסי וטעים לדרך
לארוחת צהריים- הוספה של פרוסות אגס תשדרג כל סלט ירוק .
כקינוח - הגישו אגס עם גבינות, פרוסות אגס ותפוח עם קנמון כקינוח דל קלורי ,או כל מתכון המשלב תפוחים ניתן להמיר לאגסים.

10 דברים שלא ידעת על אגס

1. מתנת האלים -האגס הינו אחד מהפירות העתיקים ביותר עם היסטוריה של אלפי שנים, האגס מוזכר בכתבי הרומאים ובשירת הומרוס מכונה האגס כמתנת האלים
2. האגס הינו חלק ממשפחת הורדניים, וקרוב של התפוח והחבוש.
3. קיימים בעולם כ- 5000 זנים של אגסים , הנבדלים בגודל, צורה, צבע (חום, צהוב, ירוק, אדום) ובטעם.
4. הזנים העיקריים בישראל הינם ספדוניה וקוסצ'יה.
5. אגס בינוני מכיל רק 50 קלוריות , עשיר בויטמין C ובאנטיאוקסידנטים
6. האגס עשיר בסיבים תזונתיים מסיסים ולכן שומר על בריאות הלב.
7. בכדי לקבל את כמות האוקסידנטים הגבוהה ביותר מומלץ לאכול את האגסים כאשר הם בשלים לגמרי.
8. רצוי לאכול אגסים בקליפתם- קליפת האגס עשירה בסיבים תזונתיים, החשובים פעילות תקינה של מערכת העיכול.
9. מזון ראשון- האגס לא גורם לתגובות אלרגיות ולכן מתאים כפרי בטוח להתחלה של מזון מוצק אצל תינוקות.
10. ברפואה העממית לאגס תועלות בריאותיות רבות ביניהן- הורדת חום, הקלה על ליחה ושיעול, ולטיפול בעצירות

 

מרכז מבקרים

מרכז המבקרים יהיה סגור עד ליום שלישי ה 22/8 לרגל שיפוצים. עמכם הסליחה.

המשך
16/08/2017

שזיף שגיב

שזיף שגיב באיכות אופטימלית בתקופה זו

המשך
13/08/2107

אגס אדום

אגס אדום ישראלי לעוד שבועיים בלבד וסיימנו.

המשך
08/08/2017

תפוח גלה

תפוח מזן גלה כבר משוווק. טעם מתוק עדין וקיצי

המשך
06/08/2017

שזיף שגיב

שזיף שגיב בהדרו באיכות מצוינת

המשך
06/08/2017

מרכז מבקרים

מרכז המבקרים יהיה סגור עד לתאריך 15/8 לרגל שיפוצים. עמכם הסליחה.

המשך
2/8/2017

קטיף אפרסק

ממשיכים בקטיף אפרסק על כל זניו

המשך
2/8/2017

שדיף שגיב

שזיף שגיב - החלו הבדיקות לתחילת הקטיף

המשך
2/8/2017

אגס אדום מזן ברטלס

סדרה מוגבלת לשבועיים, פרי ישראלי עם פיתוק בראשית

המשך
2/8/2017

קטיף נאשי

קטיף הנאשי בעיצומו

המשך
01/08/2017
 
קיבלנו את פנייתך
ונטפל בה בהקדם האפשרי
תודה רבה, והמשך יום נעים

כתובת

בית אריזה פירות גולן ד.נ רמת הגולן
מיקוד 12436

טלפון

072-3359900 - אתר פירות גולן
072-3359800 - אתר פרי פסגות

פקס

04-6961488 - אתר פירות גולן
04-6951742 - אתר פרי פסגות